پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227290
واسطه شدن براي ازدواج؛ خوب يا بد؟
تاریخ انتشار : 1395/09/23 18:30:51
نمایش : 1131
امام صادق (ع) فرمود: هر کس زمينه ازدواج مجردي را فراهم کند، از کساني است که خدا در روز قيامت به او نگاه [لطف‌آميز] مي ‌کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دهم ربيع الاول سالروز پيوندحضرت رسول(ص) با خديجۀ کبري(س) است، ضمن گرامي داشت اين واقعه مبارک، اهميت امر ازدواج و تعجيل ازدواج دختران در آموزه هاي ديني اسلام و همچنين پاداش وساطت در اين امر مهم را به قلم حضرت آيت الله جوادي آملي منتشر مي کند.

 

انسان هاي مادي گرا که همه چيز را از دريچه ماديگري مطالعه مي ‌کنند، پيش خود چنين تصور مي‌ کنند که چون حضرت خديجه ثروتمند و تجارت پيشه بود، براي امور تجارتي خود، به يک مرد امين بيش از هر چيزي نيازمند بود، از اين لحاظ، با حضرت محمد(ص) ازدواج کرد و آن حضرت نيز از وضع زندگي آبرومندانه او آگاه بود، تقاضاي او را پذيرفت.

 

ولي آنچه تاريخ نشان مي ‌دهد، اين است انگيزه حضرت خديجه براي ازدواج با امين قريش، يک سلسله جهات معنوي بود، نه جنبه‌ هاي مادي! چنانکه با مشاهدۀ نشانۀ مهر نبوت در وجود آن حضرت خود را به ازدواج ايشان در آورد و همۀ اموال خويش را در راه اسلام تقديم رسول عالميان(ص) نمود و افتخار اولين بانوي مسلمان در اسلام را به خود اختصاص داد.

 

* پاداش ميانجي گري و وساطت در ازدواج

امام صادق (ع) فرمود: جواني از انصار نزد رسول خدا(ص) آمد و از نيازمندي خود نزد وي شکايت کرد. آن حضرت به وي فرمود: ازدواج کن. پس جوان [در فرصت ديگر] گفت: من [ازدواج نکرده] شرم دارم نزد پيامبر(ص) بروم. پس مردي از انصار به وي پيشنهاد ازدواج داد و گفت: دختري زيبارو دارم؛ آن ‌گاه وي را به ازدواج آن پسر درآورد و پس از اين ازدواج خدا روزيِ جوان را گسترش داد و نزد پيامبر(ص) آمد و ايشان را از حال خود باخبر ساخت. رسول خدا(ص) فرمود: اي گروه جوانان! بر شما باد به همسر گزيدن.

 

چنان که امام باقر(ع) پس از ترغيب مردي به همسرگزيني و بيان برخي از آثار آن، به نقل از رسول خدا(ص) فرمود: همسر برگزينيد که مايه افزايش روزي شماست.

 

همچنين فرمودند: حق فرزند بر پدر سه چيز است؛ از جمله اينکه هرگاه بالغ شد برايش همسر برگزيند.

 

* همسر عامل آرامش زندگي

ارزش وجودي همسر(زن) در خانه به اندازه ‌اي است که از عوامل آرامش براي زندگي مرد به شمار آمده، گفت وگوي با وي نيز از کارهاي نيک و خوب شمرده مي ‌شود، و نيز دو رکعت نماز شخص همسردار از عبادت شبانۀ بي همسر برتر است.

 

* رشد و تعالي در پرتو زندگي مشترک

انسان در رشد و تعالي خود نيازمند همسر است، از اين رو رسول خدا(ص) از اينکه زنان ازدواج را ترک و خود را از شوهران بي ‌نياز کنند نهي فرموده است؛ بر اين اساس زناني که دشواري‌ هاي ازدواج و زندگي مشترک را به سبب خودکفايي مالي يا هر دليل ديگر تحمل نمي ‌کنند فضيلت هاي بزرگي را از دست مي ‌دهند که جبران ‌پذير نيست.

 

تعجيل در ازدواج دختران نيز از آموزه ‌هاي ديني است، چنان ‌که امام رضا (ع) مي ‌فرمايد: جبرئيل بر پيامبر(ص)فرود آمد و گفت: اي محمد! پروردگارت به تو سلام مي‌ رساند و مي ‌فرمايد: دوشيزگان چونان ميوه بر درخت اند. هرگاه ميوه برسد اگر چيده نشود خورشيد آن را تباه مي ‌سازد و بادها آن را به اطراف مي ‌پراکنند. دوشيزگان نيز هرگاه بالغ شوند بهترين چيز براي آنان شوهر است وگرنه از فتنه و تباهي در امان نخواهند بود.

 

بنابراين شايسته است مسلمانان در انجام کار خير و برآوردن حاجت ديگران، وساطت کرده و مشکلات آنان را حل کنند. چنانکه رسول خدا(ص) فرمود: بهترين مردم کسي است که به مردم سود برساند، آنان را به هم نزديک کند و در امر خير، آن ‌ها را ياري کند.

 

همچنين اميرموٴمنان (ع) مي ‌فرمايد: بهترين شفاعت آن است که ميان دو نفر در ازدواج ميانجيگري کني تا خدا آن دو را گرد هم آورد.

 

* پاداش وساطت در ازدواج

امام صادق (ع) فرمود: هر کس زمينه ازدواج مجردي را فراهم کند، از کساني است که خدا در روز قيامت به او نگاه [لطف‌آميز] مي ‌کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html